Hoe ga jij te werk als fotograaf?
Marsel van Oosten: ‘Door mijn achtergrond als grafisch ontwerper heb ik een voorkeur voor sterke grafische vormen. Ik wil zo weinig mogelijk elementen in mijn foto’s en streef naar een logische hiërarchie in het beeld, zodat duidelijk is waarnaar je moet kijken en in welke volgorde. Ik besteed bijvoorbeeld veel aandacht aan het type habitat waarin ik mijn dier fotografeer, dat is sterk bepalend voor het eindresultaat. Zo kan ik een olifant fotograferen in een woestijn; er zijn dan geen afleidende elementen. In een regenwoud staat die olifant juist tussen de blaadjes en takken. De locatie is dus van groot belang.’
Waar ga je als jurylid op letten?
‘Ik benader natuurfotografie vooral ook als kunstvorm. Voor mij is belangrijk hoe de fotograaf zijn of haar creativiteit heeft gebruikt om een bijzonder beeld te maken. Een foto die méér is dan alleen de registratie van een moment, heeft voor mij meteen een streepje voor.’
Wat vind je van het thema Interacting with Nature?
‘Bij fotowedstrijden zonder thema vliegt het resultaat vaak alle kanten op. Het uitdagende aan een thema als dit, is dat het op veel verschillende manieren is te interpreteren. Iedere fotograaf kan er zijn of haar eigen draai aan geven; sommige zijn daar heel creatief in, andere wat minder. Het stuurt je in elk geval in een bepaalde richting, en dat maakt het ook leuk om te jureren.’
Bij Samsung The Frame zijn de winnende foto’s straks te zien op de tv van mensen thuis. Aan welke specifieke eisen moeten de foto’s voldoen?
‘Ik denk dat de foto’s vooral rijk aan contrast en extreem scherp moeten zijn, en idealiter hebben ze ook een relatief hoge kleurverzadiging. Als je een televisiewinkel binnenloopt, zien de beelden er in honderd procent van de gevallen zo uit – het is kennelijk iets waar mensen graag langer naar kijken.’
En ten slotte: wat maakt zo’n beeld óók nog een National Geographic-foto?
‘Het beeld, hoe artistiek ook in stijl, moet een hoge journalistieke waarde hebben. Deze moet dicht bij de realiteit blijven, dus zonder afbreuk te doen aan de situatie zoals deze was toen de foto werd gemaakt. Een beeld mag bijvoorbeeld niet zijn gemanipuleerd: er mogen geen elementen uit de foto zijn weggehaald of eraan toegevoegd. Het is best een uitdaging om al die elementen samen te brengen bij het fotograferen, dus ik wens de deelnemers veel succes!’
Meedoen? Wil je meedingen naar een van de prijzen – waaronder een Samsung The Frame (t.w.v. € 1399) en een publicatie in National Geographic Magazine – van het fototalentprogramma Interacting with Nature van National Geographic, Kiekie en Samsung The Frame? Stuur dan vóór 31 januari 2022 jouw natuurfoto of -serie in. Meer informatie en voorwaarden vind je op fotolabkiekie.com/actie.
Lees ook: Tover je kamer om tot een kunstgalerie