De Eiffeltoren is zonder twijfel de bekendste blikvanger van Parijs, misschien zelfs van de wereld. Sinds de opening hebben ruim driehonderd miljoen bezoekers het smeedijzeren monument bezocht. Dat dat enorme succes niet helemaal was voorzien, blijkt uit de onderstaande drie bijzondere feiten.
1. De Eiffeltoren is niet ontworpen door Gustave Eiffel
De Eiffeltoren werd tussen 1887 en 1889 gebouwd ter gelegenheid van de wereldtentoonstelling in Parijs. Het gemeentebestuur van de stad wilde dat jaar groots uitpakken, omdat ook het honderdjarige jubileum van het begin van de Franse Revolutie werd gevierd. De Eiffeltoren moest het hoogste bouwwerk te wereld worden, en zou dienen als toegangspoort voor het terrein waar de wereldtentoonstelling plaatsvond.
De Eiffeltoren is genoemd naar de Franse ingenieur Gustave Eiffel. Maar eigenlijk waren het zijn medewerkers Émile Nouguier en Maurice Koechlin die de toren ontwierpen. Aanvankelijk toonde Eiffel weinig interesse in het ontwerp, maar nadat architect Stephen Sauvestre allerlei decoratieve details aan de bouwtekeningen had toegevoegd (die er uiteindelijk niet kwamen) ging hij toch overstag.
Leestip: Hoe de Franse koningin Marie Antoinette haar hoofd verloor
Op 18 september 1884 zette Eiffel samen met Koechlin en Nouguier zijn handtekening onder een patentaanvraag ‘voor een nieuwe installatie die de bouw van metalen pijlers en masten met een hoogte van meer dan driehonderd meter mogelijk maakt’.
2. De Eiffeltoren is in recordtijd gebouwd
Aanvankelijk dacht Eiffel dat de bouw van zijn toren een jaar in beslag zou nemen. Uiteindelijk zou het proces meer dan twee keer zo lang duren. Toch was dat voor die tijd behoorlijk snel.
Dat kwam omdat zeker twaalfduizend onderdelen al van te voren waren gemonteerd in een werkplaats net buiten Parijs. Zo kon al tijdens de bouw van de fundering worden gewerkt aan de montage van de vier kolommen. Bij de bouw waren zo’n driehonderd staalarbeiders en vijftig ingenieurs betrokken.
Daarnaast had Eiffel veel ervaring met het bouwen van complexe, metalen constructies. Zo wist hij bijvoorbeeld dat hij het bouwwerk het beste kon laten optrekken uit smeedijzer, een materiaal dat goed is bestand tegen slechte weersomstandigheden en metaalmoeheid.
Leestip: Dit moet je weten voor een bezoek aan de catacomben van Parijs
Na twee jaar, twee maanden en vijf dagen was het Parijse paradepaardje af. De bouw van de Eiffeltoren kostte bijna acht miljoen Franse frank, omgerekend zo’n 1,2 miljoen euro (een bedrag dat anno 2025 gelijkstaat aan zeker vijftig miljoen euro).
3. De Eiffeltoren zou weer worden afgebroken
Op 31 maart 1889 werd de Eiffeltoren feestelijk ingehuldigd door het Parijse gemeentebestuur. Hoewel er tijdens de bouw veel kritiek op was geweest, werd de bezienswaardigheid algauw een groot succes.
Leestip: Hoe kinderontvoeringen in 1750 voor een burgeropstand zorgden in Parijs
Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de Eiffeltoren na vijf jaar weer zou worden afgebroken. Maar vanwege de grote populariteit is de ‘ijzeren dame’ altijd blijven staan. Jaarlijks trekt de Eiffeltoren nog altijd zo’n zeven miljoen bezoekers.
Maak je stedentrip naar Parijs compleet met deze verhalen over de interessantste musea, de catacomben, een overzicht van de leukste arrondissementen en deze écht originele tips voor een bezoek aan de Franse hoofdstad.
Steun de missie van National Geographic en krijg onbeperkt toegang tot National Geographic Premium. Word nu lid!