Voor mensen die het lastig vinden om in een langdurige relatie gelukkig te blijven, kan het bekijken van schattige dierenfoto’s een oplossing bieden.
Het klinkt als een wat vaag en hippieachtig advies, maar uit een nieuwe studie die 31 mei 2017 in het vakblad Psychological Science werd gepubliceerd, blijkt dat mensen die foto’s van hun partner samen met foto’s van puppy’s en konijntjes bekeken, een positiever beeld van hun partner kregen.
Het onderzoek werd gefinancierd met een beurs van het Amerikaanse ministerie van Defensie, deels om gezinnen te helpen bij het omgaan met langdurige perioden van afwezigheid van de partner door uitzending naar het buitenland.
“Mij werd gevraagd om een test te bedenken die getrouwde stellen zou helpen bij het omgaan met de stress van afwezigheid en uitzending,” aldus onderzoeksleider James K. McNulty in een persverklaring. “We zouden graag een procedure willen ontwikkelen die soldaten en andere mensen helpen in situaties waarin relaties op de proef worden gesteld.”
McNulty en zijn collega’s onderzochten 144 getrouwde stellen met een gemiddelde leeftijd van 28 jaar. Ze waren allemaal minder dan vijf jaar getrouwd en veertig procent had kinderen.
Gedurende zes weken kregen de leden van één groep van proefpersonen elke drie dagen een reeks beelden te zien waarin foto’s van hun partners waren gecombineerd met positieve foto’s, bijvoorbeeld van puppy’s. De leden van de controlegroep keken naar foto’s van hun partners in combinatie met neutrale foto’s, bijvoorbeeld van een knoop van een jas.
Om de twee weken werden de stellen ondervraagd over hun gevoelens voor elkaar, waarbij positieve en negatieve woorden werden gemeten gedurende het bekijken van een reeks foto’s van gezichten, waaronder die van de partner. Toen alle echtparen aan het einde van het onderzoek werden beoordeeld, bleek dat de stellen die de positieve foto’s hadden bekeken ook een positiever beeld van elkaar hadden ontwikkeld en de kwaliteit van hun huwelijk hadden verbeterd.
“Ik was eerlijk gezegd een beetje verbaasd dat het werkte,” zegt McNulty. “Volgens de theorie van ‘evaluatieve conditionering’ zou het moeten werken, maar gezien de bestaande theorieën over relaties – en de gedachte dat gevoelens over iemands huwelijk kunnen worden beïnvloed door iets dat zo simpel is en niets met relaties te maken heeft – was ik erg sceptisch.”
Hoewel de onderzoeksresultaten nog voorlopig zijn, denken de wetenschappers dat hun studie de basis kan vormen voor een beter inzicht in de manier waarop verschillende houdingen door deze nieuwe vorm van conditionering kunnen worden beïnvloed.
De auteurs wijzen er wel op dat het bekijken van puppyfoto’s geen wondermiddeltje tegen huwelijksproblemen is. De beste manier om positieve gevoelens tussen partners te ontwikkelen, zegt McNulty, is positief met elkaar omgaan.
Dit artikel werd oorspronkelijk in juni 2017 gepubliceerd.