Met zijn werk probeert de Duitse fotograaf Tom Hegen de grote invloed van de mens op onze planeet een gezicht te geven. Zijn foto’s – of zoals hij zelf zegt: ‘portretten van het Antropoceen’, naar het tijdperk waarin we leven – lijken surrealistisch, apocalyptisch zelfs, maar zijn hartstikke authentiek. Vaak zoekt hij het hogerop, met behulp van een drone of bungelend uit een helikopter.

Voor eerdere projecten bracht Hegen onder meer terugtrekkende gletsjers en de impact van landbouw in beeld. Vanaf 2021 richtte hij zijn aandacht op de grootschalige industrie in zijn thuisland, met name de kolenmijnen.

Sporen van mijnbouw

Een deel van de mijnen die Hegen bezocht is nog altijd in bedrijf, maar in Duitsland liggen er ook veel mijnen uitgeput en verlaten bij. Zo sloot in 2018 de laatste steenkolenmijn van het land haar deuren – in het Ruhrgebied kreeg het industrieel erfgoed op veel plekken een nieuwe bestemming.

Bruinkool daarentegen was in 2023 nog goed voor twintig procent van de Duitse energievoorziening. Om bruinkool te winnen, moet zo’n honderd tot vijfhonderd meter diep worden gegraven. Zowel ecosystemen als waterwegen raken daarbij sterk vervuild.

Leestip: Drie spookdorpen in Duitsland die je gezien wil hebben

De kolen leveren dus goedkope elektriciteit op, maar het landschap betaalt daarvoor een hoge prijs. Hegen hoopt dat de abstracte schoonheid van zijn beelden mensen aan het denken zet over de ecologische problemen die worden veroorzaakt door mijnbouw.

Verandering op komst

Hegen schoot zijn gehele fotoserie in Duitsland, maar ook op andere plekken ter wereld zorgen mijnbouw- en afval voor schilderachtige en tegelijkertijd verontrustende aanzichten, zoals in de Roșia Poieni-kopermijn in Roemenië. De Duitse regering is echter van plan om een einde te maken aan de kolenindustrie: in 2038 zal de laatste kolenmijn van het land de deuren sluiten.

Bekijk hieronder de beelden die Hegen vanuit de lucht maakte.

vervuild water bij een mijn in duitsland