De fotografen van National Geographic hebben altijd hun best gedaan om dieren in het wild zo mooi, fascinerend of mysterieus mogelijk vast te leggen. In 2019 speelde echter een ander thema een hoofdrol in onze fotojournalistiek: de invloed die wij als mensen hebben op dieren.
In het Boliviaanse Amazonewoud fotografeerde John Paul Ampudia een man die een gewond gordeldier probeert te kalmeren nadat het dier uit een bosbrand werd gered. In Vietnam fotografeerde Brent Stirton een schubdier dat zijn snuit uit een houten kist steekt terwijl zijn verzorgers hem naar een afgelegen berggebied brengen. Daar krijgt hij een tweede kans nadat hij uit handen van stropers was gered. Nichole Sobiecki fotografeerde in een Zuid-Afrikaanse kliniek een dierenarts die op handen en voeten rondkruipt met verwaarloosde leeuwenwelpen en die ze geduldig leert om te lopen.
De foto’s laten zien hoezeer het leven van de dieren verweven is met dat van ons - hoe sommige mensen de dieren kwaad doen en hoe anderen proberen dat weer ongedaan te maken.
“Het is duidelijk te zien dat we dit jaar echt zijn opgeschoven van verhalen over de natuur naar verhalen over bescherming,” aldus Kathy Moran, deputy director of photography bij National Geographic. “Als je door die lens naar wilde dieren kijkt, kun je niet om mensen heen.”
En zelfs op foto’s van dieren in de natuur zijn onzichtbare sporen van menselijk ingrijpen aanwezig. Thomas Peschak fotografeerde duizenden net uit hun ei gekropen zeeschildpadden die richting de oceaan gaan op een strand in Costa Rica. Dit fenomeen, dat ook wel een arribada wordt genoemd, vindt plaats onder het toeziend oog van lokale bewoners. Een groot aantal van hen heeft toestemming om een deel van de eieren te rapen en te verkopen. Met de inkomsten kunnen ze de bewaking van het strand financieren, ter bescherming van de andere eieren. In het Gorongosa National Park in Mozambique fotografeerde Charlie Hamilton James een olifant die in de zon tussen de varens staat. Het lijkt een tafereel uit een ongerept paradijs, maar het was geheel aan menselijk ingrijpen te danken dat dit plaatje kon worden gemaakt. Tijdens een tientallen jaren durende burgeroorlog werden de olifanten in het park bijna uitgeroeid, maar inmiddels gaat het weer goed met ze, dankzij een speciaal project gericht op het behoud van de dieren.
Naar aanleiding van de foto die Kirsten Luce maakte van Gluay Hom, een olifant die werd mishandeld in de Thaise toeristenindustrie, werden petities opgesteld en werd er op sociale media opgeroepen om hem te redden. Twee maanden later begon hij een nieuw leven in een reservaat.
Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com