Nieuwe techniek om schorpioenengif te onderzoeken ontdekt

Wetenschappers kunnen nu onderzoek doen naar schorpioenengif zonder de dieren te euthanaseren. Bioloog Mátyás Bittenbinder vertelt meer over deze belangrijke ontwikkeling.

Heterometrus laoticus (Vietnamese bosschorpioen)

Foto van Arie van der Meijden
Gepubliceerd 24 nov. 2021 14:03 CET

Een internationaal team van wetenschappers onder leiding van Arie van der Meijden en Freek Vonk heeft een nieuwe techniek gevalideerd waarbij er gekeken kan worden naar de gifklierexpressie van een schorpioen zonder het dier te moeten euthanaseren. De studie is vorige week donderdag gepubliceerd in het wetenschappelijke tijdschrift Plos One.

Mátyás Bittenbinder, onderzoeker aan de Vrije Universiteit van Amsterdam verbonden aan Naturalis Biodiversity Center en promovendus onder Vonk, maakte deel uit van het team dat tot deze ontdekking kwam. 'Deze methode biedt ons kansen om veel uitgebreider onderzoek te verrichten zonder dat dit ten kosten gaat van de dieren.' stelt Bittenbinder.

Ook zien: een fotogallerij van schorpioenen

De dodelijke kegelslak
De kegelslak ziet er misschien onschuldig uit, maar hij zit vol met dodelijke wapens om vissen te doden. Beelden uit het programma "World's Weirdest".

De mogelijkheden van toxines

Schorpioenen hebben een gifklier - een soort gifzakje - met daarin gifproducerende cellen. Het gif dat deze gifklier maakt bestaat voor een deel uit eiwitten en uit het mRNA waaruit deze eiwitten zijn opgebouwd. mRNA is als het ware de blauwdruk van de eiwitten die ons laat zien welke genen er op dat moment actief zijn in de gifklier en die betrokken zijn bij de productie van het gif.

Door het mRNA in de aanwezige cellen te analyseren kunnen wetenschappers meer te weten komen over het gif van het onderzochte dier. Voorheen was euthanaseren de enige methode om het mRNA in dit gif te verkrijgen, maar met de nieuwe methode kunnen wetenschappers gif afnemen van levende dieren zonder dat dit de dieren schaadt. De nieuwe methode biedt daarmee de mogelijkheid om een zelfde dier over een langere periode te onderzoeken en zo meer te weten te komen over de samenstelling van het gif.

'Gif kan heel variabel zijn: elk gif kun je zien als een soort giftige cocktail, die bestaat uit tientallen verschillende giftige eiwitten, toxines genaamd,' legt Bittenbinder uit. 'Die variaties heb je tussen soorten, maar ook binnen dezelfde soort, tussen jong en oud en bijvoorbeeld door verschil tussen habitat. Er zijn allerlei factoren die het gif kunnen beïnvloeden.'

De gebruikte techniek heet 'transcriptomics'. Dit is een methode waarmee wetenschappers kunnen zien welke specifieke genen actief zijn tijdens de aanmaak van het gif. Door deze techniek toe te passen op het gif zelf in plaats van op het gifklierweefsel hoeven de onderzochte dieren niet meer worden opgeofferd om meer te weten te komen over de genexpressie van de gifklieren.