De missie van Sana Javeri Kadri om de wereldwijde handel in specerijen eens flink op te schudden begon klein en had te maken met kurkuma latte. Bijna tien jaar geleden, in 2016, werkte Javeri Kadri op de marketingafdeling van een grote supermarkt in San Francisco, toen haar in koffietentjes een trend opviel.
Gebrekkige transparantie in de toeleveringsketen
Ze wist dat gemalen kurkuma, het hoofdingrediënt van het populaire drankje, veelal afkomstig was uit haar geboorteland India. Maar anders dan bij producten als koffie, chocolade of fruit was de toeleveringsketen verre van transparant.
Toen Javeri Kadri er later in Mumbai eens goed indook, vielen haar twee dingen op. De werkwijze bij de teelt en verwerking van bepaalde regeneratieve boeren in India, resulteerde in producten die kwalitatief veel beter waren dan wat ze ooit in Mumbai en Californië was tegengekomen.
Leestip: Het levensgevaarlijke werk van sherpa’s op Mount Everest
En toch leek geen enkele teler te profiteren van de recente ‘gezonde’ rage onder koffiedrinkers. De keten moet op de schop, besloot ze. ‘Het was nieuw terrein voor ons en we moesten vanaf nul beginnen, maar daardoor ontstond er wel iets wat we vooraf niet voor mogelijk hadden gehouden,’ zegt ze.
De mondiale specerijenhandel is getekend door ruim vijf eeuwen kolonialisme. Dit uit zich in lange toeleveringsketens, gebrekkige transparantie en zwaar onderbetaalde landarbeiders. Kruiden blijven vaak jarenlang hangen tussen teler en groothandel, wat ten koste gaat van smaak en aroma.
Javeri Kadri haalt de beste kurkuma naar Californië
Daarom investeerde Javeri Kadri al haar geld in de aankoop van een partij van de beste kurkuma die ze maar kon vinden en haalde die naar Californië. ‘Ik verpakte de kurkuma handmatig in mijn kelder, waarna ik alles via internet verkocht,’ vertelt ze. De verkoop (via Instagram en enkele nuttige contacten in de voedingsbranche) verliep dankzij haar marketingtalent soepel.
Leestip: Wanneer is de mens begonnen met chocola eten?
Met haar bedrijf Diaspora Co. verhandelt Javeri Kadri nu 41 specerijen, waaronder zwarte peper, kardemom en kruidenmengsels uit India en Sri Lanka. Anders dan reguliere groothandels koopt Diaspora direct in bij ruim 150 telers. Zo bereikt ze duizenden landarbeiders, die voor hun biologische specerijen gemiddeld vier keer de basisprijs krijgen. (Ter vergelijking: Fairtrade International betaalt slechts vijftien procent meer dan de gangbare prijs.)
Meer geld voor telers
Dankzij de uitstekende kwaliteit van de producten kan Diaspora hoge prijzen vragen en hebben telers geld voor nieuwe investeringen. Door open te zijn over teelt, oogstdata en contractueel vastgelegde prijzen biedt Javeri Kadri haar afnemers een ongekende transparantie.
‘Omdat we inkopen in Zuid-Azië, denkt men dat onze producten goedkoop zijn,’ vertelt Javeri Kadri. ‘Een kwalijke, in kolonialisme en racisme gewortelde aanname, die leidt tot een lage waardering van arbeid en eindproduct.’ Het bedrijf bloeit en is onlangs opgegaan in Whole Foods. De distributie is verder opgeschaald.
Sana Javeri Kadri is een van de 33 visionairs die in aan het woord komen als onderdeel van National Geographic 33. Bekijk de volledige National Geographic 33 lijst hier of lees de interviews in editie 4 (2025) van National Geographic Magazine.
Meer ontdekken? Krijg onbeperkt toegang tot National Geographic Premium en steun onze missie. Word vandaag nog lid!