Het kunstwerk, een dolfijn die door het gele kader van National Geographic springt, is gemaakt om de boodschap van #STOPMETPLASTIC blijvend onder de aandacht te houden.
3000 kilo afval
De hele maand juni besteedde National Geographic aandacht aan plasticvervuiling tijdens de campagne #STOPMETPLASTIC op de tv-zender, in het magazine en online. Ook werden op 24 juni Beach Cleanups georganiseerd waarbij ruim 3000 kilo afval is verwijderd van de stranden van Scheveningen en Zandvoort. Met een deel van het plastic afval wist kunstenaar Peter Smith de dolfijn te creëren die vandaag als onderdeel van het kunstwerk gepresenteerd is.
“Jaarlijks eindigt zo’n 9 miljard kilo plastic in de oceaan”, zegt Plastic Soup Surfer Merijn Tinga, ambassadeur van #STOPMETPLASTIC. “De afgelopen maand is er mede dankzij de campagne van National Geographic veel in beweging gebracht. Niet alleen is de omvang van het probleem duidelijker, maar mensen krijgen ook steeds meer door dat ze zélf een bijdrage kunnen leveren, bijvoorbeeld door geen wegwerpplastic als tasjes en rietjes meer te gebruiken en op straat zwerfafval op te rapen. Extra mooi is dat nu ook de politiek en het bedrijfsleven in actie lijken te komen.”
Blijvende aandacht
Het levensgrote kunstobject is ruim twee meter breed, drie meter lang en drie meter hoog en volledig gefabriceerd van gerecycled plastic. Er is voor de productie onder andere gebruik gemaakt van moderne 3D-printtechnieken. Ontwerper van het kunstwerk is Peter Smith, die eerder ‘De Wereld van Zwerfvuil’ maakte, een kolossale globe gemaakt van zwerfafval. Met het kunstwerk wil National Geographic de boodschap #STOPMETPLASTIC blijvend onder de aandacht houden.
Langdurige samenwerking
Het kunstwerk wordt in juli en augustus tentoongesteld op het terras van Museon in Den Haag. Museon en National Geographic hebben een langdurige samenwerking. Momenteel is in dat kader ook de wereldpremière van de fototentoonstelling Greatest Landscapes te zien bij Museon.
Meer weten? Lees verder op onze actiepagina #STOPMETPLASTIC >