Doktersadvies: let op wannéér je eet

Van zalmburgers als ontbijt tot spinazie tegen hoofdpijn: volgens de laatste adviezen is het juiste voedsel eten op het juiste moment de sleutel tot een goede gezondheid.dinsdag 18 december 2018

fotograaf Mark Thiessen
Dit verhaal verschijnt in de januari 2019 editie van National Geographic Magazine.

Dr. Michael Roizen is Chief Wellness Officer bij de Cleveland Clinic en schrijver voor The New York Times. Dr. Michael Crupain is Chief Medical Officer voor de tv-serie The Dr. Oz show.

Beiden linken betere eetgewoonten aan een betere gezondheid. In hun boek, What to Eat When, beschrijven ze nieuw onderzoek dat bevestigt dat het tijdstip waaróp je eet, net zo belangrijk is als wát je eet voor het behouden van een gezond gewicht, het voorkomen en genezen van sommige ziekten en voor een lang en energiek leven.’

National Geographic stelde de auteurs een aantal vragen.

Wat is de wetenschap hierachter?

Iedereen kent de biologische klok – het dagelijkse ritme dat op bepaalde momenten chemische signalen stuurt door onze hersenen die ons helpen bij het opstaan, slapen en andere activiteiten. De mens heeft ook een ‘voedselklok’ met eenzelfde doel: het gelijk laten lopen van ons eetgedrag met de chemische reacties in ons lichaam.

Volgens deze twee klokken is vroeg op de dag meer energie binnenkrijgen dan later op de dag, de optimale manier om te eten. Maar we doen vaak het tegenovergestelde en dat eetpatroon heeft een negatief effect op de gezondheid.

Studies met dieren en mensen tonen een verband aan met gewichtstoename, chronische ziekten en voortijdige veroudering. We moeten dit door verlangen gestuurde eetpatroon loslaten en eten op een manier – vroeg meer, later minder – waarin eetpatronen overeenkomen met onze inwendige klok. Wij noemen dit chrononutrition.

Hoe werkt het in de praktijk?

Een paar kleine dingen helpen al om ons aan te passen aan onze inwendige klok. Twee springen eruit.

1) Beperk je maaltijden tot de tijd waarin de zon schijnt – een tijdsbestek van zo’n twaalf uur, of liever nog minder. En geen nachtelijke bezoekjes aan de koelkast meer.

2) Eet ’s ochtends en ’s middags méér en ’s avonds mínder. Je lichaam werkt optimaal – en gezonder – als je calorieën ‘hamstert’ in plaats van ze pas later op de dag in te nemen, zoals velen doen.

Wij helpen mensen om te leren hoe ze dit in het dagelijks leven kunnen toepassen. Maar we definiëren ‘wanneer’ ook op een andere manier, het draait niet uitsluitend om de klok. Ons lichaam verandert met wat we doen, dus moeten we wat we eten ook aanpassen om optimaal te presteren. In het boek benoemen we alledaagse situaties, adviseren de ideale maaltijd hierbij en leggen we de wetenschap achter ons advies uit.

Welke voordelen zien jullie in deze manier van eten?

Het eindresultaat is dat deze wijze van eten ons leven kan verlengen. Het helpt om ziekten te voorkomen en kan, in sommige gevallen, zelfs ziekten tegengaan of terugdraaien. Het volgen van dit plan kan resulteren in allerlei verbeteringen in de kwaliteit van leven: betere slaap, meer energie – en een betere gezondheid.

Het eten van bepaalde voedingsmiddelen helpt ons lichaam om met allerlei situaties in het dagelijks leven om te gaan. Hieronder een aantal suggesties uit het boek What to Eat When, afgestemd op specifieke momenten.

What to Eat When: internationaal verkrijgbaar vanaf 31 december 2018.
What to Eat When: internationaal verkrijgbaar vanaf 31 december 2018.

Als je trek hebt en chagrijnig bent: Geroosterde kikkererwten zitten vol goede eiwitten en vezels én geven de beet en de bevrediging die hongerige, chagrijnige mensen nodig hebben.

Als je op een eerste date gaat: Kalmeer je zenuwen door voorafgaand aan deze ontmoeting dingen te eten die langzaam het energieniveau laten toenemen: avocado, walnoten (goede vetten), en plakjes kalkoenfilet (eiwitten) op volkorentoast (koolhydraten).

Als je ziek bent: Oma had gelijk: kippensoep helpt écht om meerdere redenen. Het maakt slijm minder taai en heeft een ontstekingsremmende werking.

Als je gaat solliciteren: Als ontbijt besprenkel je havermoutpap met lijnzaad, een bron van gezonde vetten en vitaminen die helpen de concentratie te verhogen. Koffie stimuleert je reactievermogen en je vermogen om probleemoplossend te denken. Drink één of twee kopjes – niet méér – 45 minuten voor het gesprek.

Bescherm je brein: Zalm bevat gezonde vetten die helpen je hersenen te beschermen tegen geheugenverlies. Roizens tip: zalmburgers als ontbijt.

Als je vaak last hebt van hoofdpijn: Eet spinazie. Deze bladgroente bevat vitamine B en andere voedingsstoffen waarvan is aangetoond dat ze migraineaanvallen kunnen terugdringen.

Als er kanker voorkomt in je familie: Eet veel groenten. Vooral groenten uit de kruisbloemen- familie zoals (boeren)kool. Deze zitten vol met ziektewerende voedingsstoffen.

Lees ook: Hou je van koffie of vind je het verschrikkelijk? Dat zit in je genen!

Lees meer