De wereldwijde verspreiding van het coronavirus hindert reizigers. Blijf op de hoogte van de wetenschap achter de uitbraak>>

Zo gaat reizen eruitzien in 2019

Experts delen de belangrijkste trends voor 2019.

Gepubliceerd 9 jan. 2019 14:31 CET
Reizigers gaan steeds vaker naar plekken die nog niet zijn overspoeld met toeristen, zoals Bhutan.
Reizigers gaan steeds vaker naar plekken die nog niet zijn overspoeld met toeristen, zoals Bhutan.
Foto van Julian Bound, Nat Geo Image Collection

Reistrends komen en gaan, maar toen we zo'n vijftien vooraanstaande professionals uit de branche vroegen hoe reizen er in 2019 uit gaat zien, was er één factor die ze allemaal noemden: de intentie. “Mensen willen meer dan ooit op reis met een bepaald doel voor ogen,” stelt Deborah Calmeyer, CEO en oprichter van Roar Africa, dat gespecialiseerd is in reizen in Afrika. “Er bestaat een - dringende - behoefte om belangrijke maatschappelijke tekortkomingen die we nu met zijn allen zien, aan de kaak te stellen.”

De hier door ons genoemde trends hebben dan ook allemaal te maken met het feit dat reizigers dit jaar over het algemeen verbinding zoeken met iets dat groter is dan zijzelf. En vergis je niet: het gaat er in 2019 niet om plekken te zien voordat ze verdwijnen. Het gaat erom ze nu te bezoeken, zodat volgende generaties er ook nog van kunnen genieten.

Duurzaamheid gaat zich meer richten op gemeenschappen

Duurzaamheid staat al veel langer in de belangstelling van de reisbranche, maar vakantiegangers hechten steeds meer belang aan het verrijken van hun vakantiebestemming, in plaats van die slechts te behouden. “Vrijwilligerswerk blijft populair,” vertelt Cynthia Dunbar, leidinggevende bij REI Adventures. De belangstelling voor het vrijwilligersvakantieprogramma van deze organisatie is in de afgelopen twee jaar meer dan verdubbeld.

Brad Horn van Epic Private Journeys ziet natuurbehoud via het versterken van gemeenschappen toenemen in Afrika. Hij vertelt: “onze visie bij Epic is dat natuur in Afrika verloren zal gaan als de lokale bevolking er geen direct profijt van heeft - in ons geval in de vorm van toerisme. Gemeenschappen moeten een reden hebben om de flora en fauna te beschermen.”

Maar het belangrijkste effect van op gemeenschappen gerichte duurzaamheid doet zich voor na het einde van de reis, zegt Calmeyer. “Eerder hoopten we altijd dat mensen zich door een reis naar een natuurgebied meer bewust zouden worden van het belang en de waarde van de natuur,” vertelt ze. “Maar tegenwoordig gaat die invloed veel verder. Mensen realiseren zich daardoor dat ze in hun eigen huis, in hun dagelijks leven in steden over de hele wereld, het verschil kunnen maken voor de aarde als geheel.”

De politiek bakent de grenzen van het reizen af

Het nieuws bepaalt waar we naartoe reizen. In Egypte nam het toerisme na 2010 fors af vanwege de politieke conflicten en het geweld. “De situatie is inmiddels zo goed als gestabiliseerd,” vertelt managing director Kate Doty van Geographic Expeditions. “Reizigers die Egypte willen zien voordat het weer helemaal wordt overstroomd door toeristen, gaan nu. Dat zorgt voor een solide basis.” Ze voegt daaraan toe dat hetzelfde gaande is in Turkije, waar het aantal toeristen afnam na de terroristische aanslagen in 2016 en de mislukte staatsgreep in 2017. Ook voor Amerikanen is het nu eenvoudiger om een visum te bemachtigen, terwijl dat in 2017 tijdelijk maar beperkt mogelijk was.

Zo staat nu ook Zimbabwe in de belangstelling van reizigers, na het aftreden van voormalig president Robert Mugabe aan het eind van 2017. “De situatie rond de Victoriawatervallen bleef altijd hoopvol, toeristen bleven daar naartoe gaan tijdens de politieke onrust. Maar gebieden als het Hwange National Park, Mana Pools National Park en het Karibameer zijn geweldige bestemmingen voor safari’s, waar ongetwijfeld meer toerisme zal komen dankzij de verbetering van het politieke klimaat,” stelt Calmeyer.

Overtoerisme zorgt voor nieuwe reisroutes

“We horen steeds vaker van onze reizigers dat het op sommige locaties, zoals in Venetië, op Santorini en in Rome gewoon te druk wordt,” aldus John Spence, algemeen directeur van touroperator Scott Dunn. Horn is het met hem eens. “Wij zien een toenemende belangstelling voor bestemmingen waar nog minder mensen zijn geweest, zoals Ethiopië, Madagaskar, het noorden van Kenia, Bhutan en het verre Indonesië,” vertelt hij.

Vakantiegangers houden in 2019 serieus rekening met al te volle bestemmingen in 2019: ze zullen de platgetreden paden ofwel links laten liggen, ofwel beter uitkienen wanneer ze die bezoeken. Om bijvoorbeeld de massa's op IJsland te ontlopen, geeft Spence de tip om soortgelijke gebieden in bijvoorbeeld Noorwegen of Zweden te bezoeken. Calmeyer noemt de eilanden in de Indische Oceaan als een alternatief voor de Cariben, vooral het eiland Nord van de Seychellen, of Miavana op Madagaskar. En Doty wijst op de mogelijkheid om buiten het seizoen te reizen: niet alleen zijn er dan minder mensen, maar er zijn ook allerlei winteractiviteiten te beleven (denk bijvoorbeeld aan helikopterskiën in Nieuw-Zeeland en Chili). “Koud is het nieuwe ‘hot’, “zegt ze.

Toeristen laten bucketlists links liggen, en gaan op zoek naar echte ervaringen. Hier bewondert een vrouw de zonsopgang boven de bergtoppen van het Simien Mountains National Park, een Unesco-werelderfgoed in Ethiopië.
Foto van Michael Runkel, Nat Geo Image Collection

Reizigers denken meer als ontdekkingsreizigers

De tijd van luie strandvakanties is voorbij. “De trend is heel sterk dat mensen eropuit willen gaan en nieuwe bestemmingen willen verkennen,” vertelt Navin Sawhney, CEO van Ponant, een maatschappij voor luxe cruises. Of het nou gaat om afgelegen locaties in de ‘Polynesische driehoek’ of om de poolgebieden, hij ziet dat reizigers in toenemende mate hun eigen pad uit willen stippelen.

De ‘ontdekkingsvibe’ is zelfs zo sterk dat Conrad Combrink van Silversea cruises vertelt dat deze onderneming in 2019 haar eerste Noordoostpassage ooit zal maken. “Met die beroemde route treden we in de voetstappen van enkele van de beroemdste ontdekkingsreizigers uit de geschiedenis, waardoor onze gasten pioniers kunnen worden op moderne cruise-expedities,” vertelt hij.

Kate Doty wijst ook op de wens van reizigers om de sporen van historische ontdekkingsreizigers te volgen: In 2019 neemt Geographic Expeditions de beroemde bergbeklimmer Peter Hillary in de arm om zijn beroemde tocht door de Himalaya over te doen met gasten, maar dan “op een meer comfortabele manier”, aldus Doty.

De ruimte wordt weer de uiterste grens

Of het nou gaat om de zonsverduistering in gedeelten van de wereld in 2017, de mediabelangstelling voor de meest recente Marsmissie of om de collectieve belangstelling voor ondernemingen als SpaceX of Blue Origin, we kijken steeds vaker verder dan de dampkring naar toekomstige bestemmingen. In 2019 zijn ruimtevluchten misschien nog net een stap te ver, maar dat weerhoudt onverschrokken reizigers er niet van om naar de sterren te kijken bij het plannen van hun volgende uitstapje.

Talloze mensen zullen in juli naar Houston afreizen voor de viering van de 50e verjaardag van de maanlanding en de opening van het Apollo Mission Center, dat door de Verenigde Staten is aangeduid als een National Historic Landmark, en waar die maand programma's en tentoonstellingen worden gehouden ter ere van dat gedenkwaardige feit.

Veel anderen zullen de perfecte locaties opzoeken om sterren te kunnen kijken. Volgens Scott Dunn zijn het aantal boekingen voor ‘astro-experiences’ in de afgelopen tijd verdrievoudigd. In 2019 zullen sterrenzoekers op pad gaan naar allerlei bestemmingen, van Dark Sky Alqueva in Portugal, tot Chili waar op 2 juli een totale zonsverduistering plaatsvindt.

Beleving is het belangrijkste

“Onze cliënten zijn steeds actiever. Ze zijn niet langer tevreden om al zittend te worden rondgereden,” zegt Horn. “Ze willen een bestemming echt ervaren, door er te wandelen, te fietsen, paard te rijden, en de authentieke cultuur te beleven.”

En inderdaad blijkt dat echte ervaringen niet meer weg te denken zijn. “Wij verwachten dat het aantal reizigers dat op zoek is naar interactie met de plaatselijke bevolking in 2019 zal blijven groeien,” stelt Ellen Bettridge, directeur van Uniworld Boutique River Cruise Collection. Gary Franklin, die bij Belmond verantwoordelijk is voor de treinreizen en cruises, is het met haar eens. “We zien steeds dat onze gasten op zoek gaan naar ervaringen waar ze iets van opsteken en waardoor ze de lokale bestemming echt leren kennen,” zegt hij. Hij wijst op de Ierse treinreis van de onderneming, de Belmond Grand Hibernian, waarin gasten een inkijkje krijgen in onontdekt Ierland, via lokaal voedsel, pubs en muziek.

De bucketlist verdwijnt

Bestemmingen voor op de bucketlist, zoals de piramides van Egypte, of de Taj Mahal in India, zijn tegenwoordig plekken waar reizigers regelmatig naar terugkeren. “Wij zien dat onze cliënten verschillende keren naar Afrika gaan,” vertelt Calmeyer. “Het begint vaak met ‘deze reis maak je één keer in je leven', maar vaak boeken mensen vaak binnen een paar maanden alweer hun volgende bezoek. Soms zelfs al een paar dagen nadat ze terug zijn.” Het lijkt erop dat afstand er niet meer toe doet.”

Ook Sawhney herkent dat. Als voorbeeld noemt hij de cruise van zijn onderneming langs de Griekse eilanden. Die is erop gericht om reizigers meer te weten te laten komen over geschiedenis, archeologie en de goden. “Als je al eens in Griekenland bent geweest, kun je er zo toch op een heel andere manier mee kennismaken,” zegt hij. “Zelfs in Europa kun je locaties waar je al eerder bent geweest van een hele andere kant leren kennen.”

Jessica Flint woont in San Francisco en is freelanceschrijfster. Volg haar avonturen op Twitter.

Lees ook: Ontloop de toeristische drukte en probeer deze verborgen juweeltjes

Lees ook: Adembenemende hikes in Europa die minder bekend zijn

Dit artikel werd oorspronkelijk in het Engels gepubliceerd op NationalGeographic.com

 
Lees meer

Ontdek Nat Geo

  • Dieren
  • Milieu
  • Geschiedenis en Cultuur
  • Wetenschap
  • Reizen
  • Fotografie
  • Ruimte
  • Video

Over ons

Abonnement

  • Abonneren
  • Schrijf je in
  • Shop
  • Disney+

Volg ons

  • Gebruiksvoorwaarden
  • Privacyverklaring
  • Cookiebeleid
Copyright © 1996-2015 National Geographic Society. Copyright © 2015-2017 National Geographic Partners, LLC. Alle rechten voorbehouden.