Eeuwenlang was de pest de meest gevreesde ziekte op aarde. Honderden miljoenen mensen lieten het leven door de Zwarte Dood, die zich razendsnel verspreidde en slachtoffers opzadelde met opgezwollen lymfeklieren, zwarte zweren en ondraaglijk lijden. In het Europa van de zeventiende eeuw – geteisterd door terugkerende uitbraken van de builenpest – trad een figuur op die de verbeelding tot op de dag van vandaag bezighoudt: de pestmeester. Wie was deze figuur, en wat was zijn rol?

Met hun lange gewaden, leren handschoenen en het beruchte masker met vogelachtige snavel leken deze artsen zo uit een nachtmerrie te zijn gestapt. Het kostuum straalde uit dat er niet lichtzinnig moest worden gedacht over de ziekte die Europa teisterde. Maar wat was de gedachte achter deze vreemde uitdossing?

Het ontstaan van het snavelmasker

Tijdens de grote pestgolven van de zeventiende eeuw werden pestmeesters aangesteld om zieken te verzorgen. Hun medische kennis was beperkt, maar hun taken waren breed: van het voorschrijven van kruidenmengsels en zalven tot het opstellen van testamenten en het uitvoeren van autopsies. Altijd waren ze gehuld in hetzelfde angstaanjagende uniform.

Leestip: Zo gruwelijk was een bezoek aan de chirurgijn in de Middeleeuwen

Het kostuum wordt vaak toegeschreven aan Charles de Lorme, arts aan meerdere Europese vorstenhoven, onder wie de Franse koning Lodewijk XIV. De Lorme stelde een kledingvoorschrift samen dat bescherming moest bieden tegen besmetting: een mantel ingesmeerd met geurige was, een kniebroek (culotte) die aansloot op hoge laarzen, een overhemd dat zorgvuldig was ingestopt, en een hoed en handschoenen van geitenleer.

De iconische snavel

Het meest in het oog sprong het masker: een bril met ronde glazen en een snuit van vijftien centimeter lang in de vorm van een snavel. Volgens De Lorme moest de snavel worden gevuld met aromatische kruiden en specerijen, zodat de pestmeester bij elke ademhaling gezuiverde lucht inademde.

In de praktijk vulden artsen hun maskers met theriak, een complex mengsel van soms wel vijftig bestanddelen – van mirre en kaneel tot hars en gedroogde bloemen. Men geloofde dat de geurige dampen de zogenoemde miasma’s (giftige dampen waarvan men dacht dat ze de pest verspreidden) onschadelijk maakten.

Van nachtmerrie tot carnavalsicoon

De verschijning van de pestmeester maakte diepe indruk, vooral in Italië. Zijn gedaante vond zelfs een tweede leven in de commedia dell’arte, het Italiaanse beroepstheater, waar de figuur werd opgevoerd als sinistere maar herkenbare verschijning.

drie feestvierders dragen een pestmasker tijdens het carnaval in venetie
Giacomo Cosua, NurPhoto, Getty
Tijdens het beroemde carnaval van Venetië verkleden inwoners zich ook als pestmeesters.

Nog altijd is de pestmeester een populaire outfit tijdens het Venetiaanse carnaval, waarbij toeristen en inwoners tijdens de jaarlijkse vieringen door de smalle straatjes paraderen met het angstaanjagende snavelmasker – een morbide echo van een grimmige tijd.

Een misvatting als bescherming

De uitmonstering van de pestmeesters was gebaseerd op een fundamenteel misverstand. Niet giftige dampen, maar de bacterie Yersinia pestis veroorzaakte de ziekte. De pest sprong over van dier op mens, vaak via vlooien van ratten die zich in de drukke steden ophielden.

Leestip: Angst voor de levende doden: waarom geloofde men vroeger in vampiers?

Het gevolg was dat het kostuum en de geurige kruiden nauwelijks bescherming boden. Ondanks de indrukwekkende verschijning van de pestmeesters konden zij de verspreiding van de ziekte niet stoppen, noch het lijden van patiënten wezenlijk verlichten.

Angst, symbool en nalatenschap

Toch werd het snavelmasker een krachtig symbool. Het belichaamde zowel de angst voor een onzichtbare vijand als de menselijke pogingen om die vijand te begrijpen en te beheersen. Pas met de opkomst van de moderne microbiologie en de ontdekking van antibiotica in de twintigste eeuw kregen artsen echt de middelen in handen om de pest effectief te bestrijden.

Vandaag de dag herinneren de maskers ons niet alleen aan de verschrikkingen van een ziekte die miljoenenlevens eiste, maar ook aan de beperkingen van kennis en de zoektocht van de mens naar bescherming in tijden van angst. In musea en op carnavalsfeesten duikt de figuur van de pestmeester nog altijd op – een echo van een tijd waarin wetenschap, bijgeloof en doodsangst hand in hand gingen.

Meer ontdekken? Krijg onbeperkt toegang tot National Geographic Premium en steun onze missie. Word vandaag nog lid!